stres_avita

Stres jest naturalną reakcją organizmu na każdą sytuację życiową oraz nieuniknioną częścią naszej codzienności.

Pojawia się każdego dnia. Może być pozytywny (eustres) lub negatywny (distress). Warto pamiętać, że długotrwałe pobudzenie, nawet jeśli niesie początkowo stymulujące przeżycia, może przerodzić się w distress i wiązać z negatywnymi konsekwencjami dla samopoczucia oraz zdrowia.

Podatność na stres jest, nie dość, że różna dla poszczególnych osób, to jeszcze zależy od współistnienia różnych czynników wewnętrznych i zewnętrznych.

Klasyczne sytuacje kojarzące się ze stresem to, w zależności od sfery życia:

  • Praca: zmiana lub utrata pracy, awans, połączenie firm lub przejęcie jednego przedsiębiorstwa przez inne, nierealne plany i wymagania przełożonych, mobbing, współzawodnictwo wśród pracowników lub tzw. zarządzanie stresem (?), etc.
  • Dom: budowa domu i przeprowadzka, urządzanie mieszkania, organizacja uroczystości, itd.
  • Rodzina: ślub własny lub dziecka, narodziny dziecka, choroba i śmierć osoby bliskiej, święta;
  • Relacje międzyludzkie: zdrada, rozstanie, kłótnie, przewlekłe nieporozumienia, tzw. ciche dni, doskwierająca samotność, oświadczyny;
  • Nagłe zdarzenia: wypadek samochodowy, zachorowanie, wygrana w „totolotka”, itp.

To nie sam stres jest groźny, tylko to jak sobie z nim radzimy. Stres umiarkowany, z okresami odpoczynku pozwalającymi zregenerować siły, jest podstawą naszego rozwoju osobistego i zawodowego. Niestety stres przewlekły lub znacznie przewyższający możliwości adaptacyjne danej osoby szybko prowadzi do negatywnych konsekwencji tak dla zdrowia psychicznego, jak i fizycznego. Najpopularniejsze z nich to:

  • Zaburzenia lękowe i tzw. nerwicowe
  • Wahania nastroju
  • Zaburzenia łaknienia
  • Bezsenność lub nadmierna senność
  • Bóle mięśniowe i kostno-stawowe
  • Bóle żołądka
  • Biegunki i zespół jelita nadwrażliwego
  • Bóle głowy
  • Zaburzenia miesiączkowania
  • Trudności z koncentracją uwagi
  • Negatywne myśli o sobie i/lub otoczeniu
  • Zapominanie o ważnych sprawach.

 Ze stresem można radzić sobie różnymi sposobami. Najpopularniejszym z nich jest unikanie konkretnych zdarzeń lub sytuacji. Jest to jednak rozwiązanie mało efektywne i często niemożliwe do wdrożenia, paradoksalnie też może wzmagać lęk i nasilać istniejące już objawy. Można też leczyć objawy i rozpocząć naukę życia i radzenia sobie ze stresem.


Jeśli potrzebujesz pomocy lub chcesz radzić sobie ze stresem lepiej skontaktuj się  umów się psychologiem lub psychiatrą


Umów się na konsultację: tel.  782 983 988 / 793 313 300